Aya Sabi 1995-
[Amsterdam]: Das Mag Uitgevers, 2022
309 p. : ill.
9789493168442 (paperback)

Drie vrouwen

Aya Sabi's debuutroman is een drie generaties overspannende familiekroniek, maar de literaire ambitie van de schrijfster is groter dan haar verteltalent.

De opvolger van Aya Sabi's verhalenbundel Verkruimeld land (2017) heet Half leven, maar de auteur en columniste beschrijft er in haar eerste roman eigenlijk drie. Het leven van een ongeletterde vrouw in het Marokko van de jaren vijftig, dat van haar in het Nederland van de jaren zeventig opgroeiende dochter en dat van haar geschiedenis studerende kleindochter. Die laatste noemt zich 'een vrouw van woorden', maar aan haar driftig neergepende 'essays' is dat alvast niet te merken. Net als de ik-vertelling over de grootmoeder die haar man verliet en net als de smachtende liefdesbrieven van de moeder die naar Marokko verlangt, zijn de pennenvruchten van de jongste vrouw uit dit driegeslacht geschreven in een geforceerde stijl vol omslachtige metaforen. Sabi hanteert in haar drie dooreenlopende vertellingen een 'zie me eens literair schrijven'-taal die op de slechtste momenten neigt naar het soort kitsch waarin hevige verlangens worden uitgedrukt in beelden van bloederige organen in vro…Lees verder

Aya Sabi schuwt grote woorden niet.

Sinds Aya Sabi in 2017 op haar 21ste debuteerde met de verhalenbundel Verkruimeld land geldt ze als veelbelovend literair talent. Nu is er de eerste roman, die de verwachtingen moet inlossen. Half leven is een familiekroniek die begint bij een zwijgzaam Marokkaans meisje dat in de jaren vijftig als keukenmeid werkt. 14 is ze, maar ze heeft al een heel leven achter de rug. Belangrijkste wapenfeit: ze heeft haar man verlaten.

Verderop lezen we brieven van haar dochter die naar Nederland is geëmigreerd. Ze schrijft haar geliefde in Marokko, in de overtuiging dat ze op een dag weer herenigd zullen worden. De derde stem is voor de mondige kleindochter, die via een aantal essays de vrouwen in haar familie beter probeert te begrijpen.

Sabi schrijft hartstochtelijk, grote woorden schuwt ze niet: 'Ik zou mijn ziel open willen snijden zoals we doen met ingewanden op het offerfeest.' Het maakt de roman ook wat ongebalanceerd, topzwaar geladen met gevoel. De drie verschillen…Lees verder

Een literaire familiekroniek over hoe pijn generaties lang blijft doorzingen, openbreekt en verbindt. Een vrouw vult in de keuken gerechten met verlangens en verdriet. Een dochter telt in brieven af tot het weerzien met haar geliefde. Een kleindochter geeft in essays een taal aan de onherbergzaamheid van familieverbanden. In ‘Half leven’ blikt Fatna terug op haar leven en de relaties met haar dochter en haar kleindochter. De roman is in talige, poëtische stijl geschreven en zal met name een literaire lezersgroep aanspreken. Aya Sabi (1995) is schrijver en columnist. Haar verhalenbundel 'Verkruimeld land' (2017) werd genomineerd voor de Lang Zullen We Lezen-trofee en de Opzij Literatuurprijs. In 2020 werd ze door NRC benoemd tot een van de literaire talenten van het jaar. ‘Half leven’ is haar debuutroman.

Over Aya Sabi

Aya Sabi (Roermond, 1995) is een Belgisch auteur en columniste met Nederlandse en Marokkaanse roots.

Aya Sabi groeide op in Roermond. Op haar dertiende verhuisde ze met de familie naar Genk. Toen wist ze al dat ze schrijfster wilde worden. Sabi studeerde Biomedische Wetenschappen in Maastricht. Sinds 2021 volgt ze studies Arabistiek en Islamkunde aan de KU Leuven.

Sabi blogde tweewekelijks op deredactie.be van mei 2015 tot januari 2017. Ze is columniste onder anderen bij MO* sinds 2017 en krant De Morgen sinds 2020. Eerder was ze werkzaam bij NTGent magazine van 2016 tot 2017. In haar werk gaat het vaak over onrecht, ongelijkheid, vrouwenemancipatie en nog meer zaken waarvan ze vindt dat die aan verandering toe zijn.

In 2017 debuteerde ze als auteur bij uitgeverij Atlas Contact met de verhalenbundel Verkruimeld land, die werd genomineerd voor de Opzij Literatuurprijs en de LangZ…Lees verder op Wikipedia