Marion Drolsbach Ellis Post Uiterweer
Midnight awakening
1
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 2013
300 p.
9789024558629 (paperback)

Dat de ‘Middernacht’-reeks van Lara Adrian een wereldwijd succes is, valt niet meer te betwijfelen. Of de auteur ook origineel blijft, is een heel ander paar mouwen. Tina St. John schreef onder het pseudoniem Lara Adrian ‘Midnight Breed’, de vampierenreeks die enorm populair is in Amerika en in Europa. Elise is het derde boek in de reeks. De oorspronkelijke titel is Midnight Awakening. De rode draad in deze vampierenreeks is de oorlog tussen enerzijds de ‘broederschap’, een elite van goedaardige vampierenkrijgers, en anderzijds de ‘muiters’, een groep aan bloed verslaafde vampierenjunks. In de eerste twee boeken wordt die strijd tussen de vampiers goed opgebouwd en toegelicht, en in dit derde boek wordt hierop verder geborduurd en komt de strijd op kruissnelheid.
Elk boek uit de reeks heeft ook een rode draad op zich: het obligate liefdesverhaal. En precies daar begint de originaliteit te haperen. De broederschap bestaat uit een aantal krijgers en in elk nieuw boek …Lees verder
In het derde deel van de Middernacht-serie gaat de strijd tussen de vampier-krijgers en de bloedverslaafde muitende exemplaren gewoon door. In dit deel staat Elise centraal die na de moord op haar bloedverslaafde zoon door de muiters vastbesloten is om deze daad te wreken. Ze zwerft 's nachts door de straten om ze op te sporen, maar wordt bijna zelf gedood. Gelukkig wordt ze gered door Tegan, een vampier-krijger. Na een spannend begin volgt een rustig gedeelte. Deels omdat de harde, emotie- en gevoelloze Tegan meer en meer in de ban raakt van de mooie ongenaakbare Elise en er weinig spectaculaire momenten zijn, maar ook omdat er veel teruggegrepen wordt op de vorige delen* en zo de vaart eruit gehaald wordt. Maar lezers die in de ban zijn geraakt van de vorige delen, worden aan het eind op hun wenken bediend: bloedstollende scenes en niets verhullende erotische momenten volgen elkaar weer in hoog tempo op. Kleine druk.