Corine Kisling
The mall
1
Amsterdam: De Arbeiderspers, 2011
327 p.
9789029578486 (paperback)

Achter de naam S.L. Grey gaat een Zuid-Afrikaans schrijversduo schuil, bestaande uit Sarah Lotz, scenariste en auteur van de zombieserie 'Deadlands', en Louis Greenberg, auteur en freelance redacteur. Het verhaal in hun roman begint ogenschijnlijk realistisch en wekt alleszins bij aanvang grote verwachtingen: de aan drugs verslaafde Rhoda raakt in het winkelcentrum Plaza het jongetje kwijt op wie ze moest passen. In haar poging hem terug te vinden, sleurt ze Daniel, een winkelbediende in de boekhandel waar ze het joch had achtergelaten om haar pakje met drugs op te halen, mee op een zoektocht die hen in lugubere, vaak weerzinwekkende situaties brengt. Duidelijk is dat beiden in een soort van parallelle wereld terechtkomen waar ze elke greep op de werkelijkheid dreigen te verliezen. Snel blijkt dat de auteurs erop uit zijn een horrorsfeer te scheppen die ook de lezer in een situatie van vervreemding en stuurloosheid achterlaat: 'blinde dakloze gestoorden, tunnels en gangen die nergens …Lees verder
De Zuid-Afrikaanse auteurs Sarah Lotz en Louis Greenberg zijn gefascineerd door zombies, vampiers en horror. Gezamenlijk, met als auteursnaam S.L. Grey, schreven ze 'De Plaza', om de beurt een hoofdstuk met een cliffhanger die als uitdaging gold voor de mede-auteur. Een man en een vrouw, beiden geen sympathieke personages, raken in een winkelcentrum (de Plaza), op de vlucht voor een onidentificeerbare dreiging, verzeild in een parallelle wereld, de Plaza achter de Plaza. De lezer wordt meegezogen in een wereld die genadeloos de ware aard van commercie en consumentisme blootlegt. Hoe beklemmend het boek ook is, de dwingende vertelstijl, de steeds weer stijgende spanning en de scherpe analyse die aanzet tot denken, zorgen voor een indringende leeservaring. Dit is horror zonder de clichés van het genre, een meeslepend, geëngageerd en meerlagig boek in een adequate vertaling. Normale druk.